בריאות ולייף סטייל

קשב וריכוז: האם קיים פתרון טבעי להפרעה שמשגעת אחוז נכבד מהילדים בישראל, ללא תלות בתרופות כימיות?

עידן המסכים עושה את שלו: להורים קשה להתמודד עם הקצב המסחרר של דור ה- Z.
היפראקטיביות, חוסר שקט, התפרצויות זעם ובעיקר קושי להתרכז הם המאפיינים העיקריים להפרעה שתופסת תאוצה בשנים האחרונות לא רק אצל ילדים, אלא גם בקרב סטודנטים ומבוגרים.

יוחאי לשם, מטפל משפחתי קליני ומומחה לטיפול בקשב וריכוז, טוען שתרופות כימיות הגורמות לתופעות לוואי קשות אינן הפתרון היחיד עבור רוב הילדים. ב- 8 שנים האחרונות הוא עוזר להורים ולילדים עם ADHD בהצלחה רבה לשיפור דרמטי ביכולתם להתרכז, להיות פנויים ללמידה ולאזן התנהגות אימפולסיבית בדרך טבעית לחלוטין.
לצורך הראיון עלינו לירושלים לקליניקה הפרטית של לשם, בה סיפר לנו הכל אודות הסודות העומדים בלב שיטת "המפה" אותה פיתח.

מאת: שני פרידמן

904,000. זה מספר המרשמים לריטלין שחולקו ב- 2016 ע"פ YNET, עלייה של כ- 30% ב- 4 שנים. מספר עצום לכל הדעות, שלא כולל תרופות ממריצות אחרות שנפוצות לטיפול בהפרעה. על תופעות הלוואי של הריטלין אפשר לכתוב כתבה בפני עצמה, אך הנפוצות כוללות חוסר תאבון, אפטיות, תחושת "זומבי", התפרצויות זעם ואף דיכאון.

"בהרבה מקרים הכדור סוגר מערכות במוח ומשאיר רק אחת פתוחה – מערכת הריכוז, הפוקוס", אומר יוחאי. "העניין הוא שגם המערכות האחרות רוצות לתפקד, כי אחרי הכול הגוף שלנו עובד בסינרגיה. אז בשעה שתיים בצהריים, כשהשפעת הכדור מסתיימת, כל המערכות שנקשרו מתפרצות. ממש כמו כלב קשור שברגע שמשחררים אותו הופך לרוח סערה שמלווה בתסכול, זעם ועצבים".

אולי יעניין אותך עוד:

יוחאי מוסיף: "כשילד נאלץ לא להיות מחובר לעצמו – בגלל הכדור או מסיבות אחרות – נוצר בתוכו מתח, שמתלבש על קשת רחבה של רגשות ועולה על פני מערכת העצבים. בפן הפיזיולוגי רואים אי שקט, תזזיתיות בגוף וחוסר בדופמין – מוליך עצבי שעוזר לאדם לזכור, להתרכז, להתנהל באופן מסודר ולתפקד טוב מבחינה קוגניטיבית. אבל כל אלה רק סימפטומים. כחברה מערבית אנחנו רגילים לעסוק בסימפטומים, ולתרופה שמתמודדת איתם אנחנו קוראים "טיפול". אבל היא לא מטפלת בשורש. ברגע שמטפלים בשורש, לא יהיה חוסר דופמין במוח".

עם זאת, יוחאי מציין באופן חד משמעי כי לחלק מהילדים נטילת תרופות היא הפתרון היחיד:
"מבלי להיכנס להסברים ומושגים מסובכים, לצערי קיים מיעוט של ילדים שטיפול טבעי בשיטות טבעיות לא יעזור להם, ושימוש בריטלין – כן. וזאת לאחר שניסיתי לעזור להם ופשוט לא הצלחתי".

יוחאי מציין זאת עם מנה קטנה של תסכול, מאחר והחזון שלו הוא לאפשר לכמה שיותר ילדים להשתחרר מתופעות הלוואי של התרופות הכימיות שעל אף הרצון לעזור, מטפלות רק בסימפטומים של הבעיה ולא בשורש.

יוחאי: "החזון שלי הוא לשחרר כמה שיותר ילדים מתופעות הלוואי של התרופות הכימיות"

איך למעשה הכל התחיל? מה הביא אותך לעולם הטיפול והחינוך?

"בתור ילד עם הפרעת קשב וריכוז, הכרתי את חדר המנהל מכל הזוויות שלו. "אתה לעולם לא תהיה כמו אחותך" היה המשפט שאמרה לי אחת המורות שבמשך שנים הדהד לי בראש וגרם לי להבין שאני תופס דברים בצורה שונה מילדים אחרים, וצריך למצוא בכוחות עצמי דרך להתמודד עם "הקוצים בישבן" שליוו אותי כל עוד ישבתי בכיתה. משם עברתי דרך ארוכה של לימוד: 2 תארים בעבודה סוציאלית בהצטיינות, התמחות בטיפול משפחתי קליני, שיטות מגוונות בחינוך ואפילו לימוד תורני במסגרת חזרתי בתשובה בשנות העשרים המאוחרות. תוך כדי שאני עובד עם הורים וילדים על בסיס יומי, פיתחתי את שיטת המפה איתה אני עובד עד היום".

תרחיב יותר על השיטה.

"ההבנה העיקרית בגישה שלי היא שההורה הוא המטפל העיקרי בילד. מעבר להורות המקובלת והידועה, חשוב שהילד יתפוס את אמא ואבא שלו כמנטורים, מעבר להיותם ההורים שלו.

השיטה מעניקה 'מפת ניווט' להורים שמרגישים שהם נמצאים בתוך יער  סבוך, ולא מבינים איך נוצר כל הכאוס. היא מכילה כלים פרקטיים עד רמת המילה, להבנת הילד ויצירת שינוי בחיים שלו. מבחינתי, הפרעת קשב היא בין היתר מתח שנצבר במערכת הנפשית והפיזית של הילד בגלל חוסר התאמה בין צרכיו ויכולותיו לבין הדרישות ממנו – של ההורים ושל בית הספר.

חשוב לאבחן כבר בהתחלה על מה הפרעת הקשב יושבת, דרך מיפוי דרך 3 המרחבים, המשפיעים כל אחד בדרכו על הילד:

  • המרחב המשפחתי – לעיתים, חוסר שלום בבית – בין ההורים עצמם או בין ההורים לילד יוצר את המתח שדיברתי עליו. כשהאמא תלמד התנהלות נכונה מול הילד הוא יהיה פנוי יותר ללמידה וקשוב יותר.
  • המרחב הבית ספרי – במקרים רבים המורה עצמה לא יודעת כיצד להתמודד עם אותו תלמיד, שהוא אחד מתוך שלושים. כתוצאה מהקשר הבעייתי הזה, נוצר מתח אצל הילד הבא לידי ביטוי כהפרעת קשב. המורה צריכה להיות קשובה לצרכים של הילד, ולא להתייחס אליו כעוד מספר בכיתה. כך רמת הקשב שלו תעלה.
  • המרחב הביולוגי והגנטי – תזונה, פעילות ספורטיבית ושינה הם חלק מהמרחב הפיזי, שמשפיע באופן ניכר על ההתנהגות והתפקוד של הילד, ובמידה רבה על רמת הריכוז שלו בכיתה".

ואיך יודעים על איזה מרחב צריך לעבוד?

"זה בדיוק מה שאני בודק בפגישות המיפוי אצלי בקליניקה שנערכות יחד עם הילד. אני בודק לעומק על מה יושבת הפרעת הקשב והריכוז מתוך שלושת המרחבים. לעיתים היא מתפרסת על שלושתם באופן שווה ולעיתים אחד מהם זקוק לטיפול עמוק יותר מהאחרים. זאת הסיבה שבמקרים רבים הריטלין פשוט לא מספיק, כי הוא נותן פתרון במרחב הפיזי בלבד, כשעיקר הבעיה יכול לנבוע מהמרחב המשפחתי.
טיפול במרחבים הנכונים עוזר לפתור את הבעיה מהשורש ולא רק להעלים את הסימפטומים. בנוסף לכל זה אני משלב בטיפול פורמולה טבעית מצמחי מרפא שמחוללת פלאים אצל ילדים ועד היום עזרה לאלפים להיגמל מריטלין, או לחילופין לא להתחיל בכלל טיפול תרופתי".

ספר לי על הפורמולה הזאת, איך הגעת אליה?

"במשך הרבה שנים ההורים התלוננו בפניי על תופעות הלוואי של הריטלין, ולכן חיפשתי מענה טבעי שיהיה מספיק חזק ובאמת יצליח לעזור. כמעט התייאשתי בגלל הרבה ניסיונות שלא עבדו. יום אחד חבר הפגיש אותי עם מטפל בצמחי מרפא בעל שם עולמי, קובי נחושתן, שנתן לי את פורמולת ה- Peace, אותה פיתח ומאושרת על ידי משרד הבריאות. לקובי מעל 30 שנים של ניסיון עם צמחי מרפא בארץ ובחו"ל, והוא המליץ לי עליה בחום. ניסיתי אותה קודם כל על עצמי ואחר כך על הלקוחות. לאחר שקבלתי תגובות יוצאות דופן על התוצאות שהיא מביאה – הבנתי שמצאתי את החתיכה החסרה בפאזל. הורים שיתפו אותי שהפסיקו לתת לילד ריטלין והתמצית עזרה להפחית את ההיפראקטיביות ולעזור לו להיות מרוכז יותר בכיתה.
המטרה היא שבסופו של התהליך  הילד יהיה עצמאי וללא תלות בתרופות".

מספיק להשתמש רק בפורמולה בשביל לראות שינוי?

כן ולא. הפורמולה עצמה אפקטיבית מאוד, ועל אף שאין לה תופעות לוואי היא באמת יודעת לעשות את העבודה. יחד עם זאת אני תמיד ממליץ לאימהות לשלוח את הילדים לטיפול רגשי, כדי לתת מענה על מרחבים נוספים. בכל מקרה, כל אמא שרוכשת את הפורמולה מקבלת סדרה של הדרכות שבועיות עם טיפים שקשורים להדרכת הורים, שמבחינתי הם חלק בלתי נפרד מהתהליך".

עם חיוך של גאווה יוחאי שולף את הפלאפון, מדפדף ב-   Whatsapp, ומראה לי אילו הודעות אימהות כותבות לו על בסיס יומי. החל מצילום מסך של תעודת הצטיינות מהמנהלת עצמה לילד שהיה מושהה כל שני וחמישי, ועד שיתוף מרגש של ילד שסוף סוף חזרה לו שמחת החיים שהריטלין לקח ממנו.

יוחאי: "הודעות כאלה אני מקבל על בסיס יומי".

איך אמא יכולה לדעת שהפורמולה באמת תעזור לילדים שלה?

"תראי, הלוואי והייתי אומר לך שיש לנו 100% הצלחה. כמו שציינתי מקודם יש מרכיבים נוספים שמשפיעים על ההתנהגות של ילדים, הרבה מעבר למה שהפורמולה יודעת להעניק. עם זאת, אחוז מאוד גבוה מהאימהות משתפות אותי שכבר לאחר כמה שבועות הן התחילו לראות שינוי אצל הילד שלהן, ואפילו קיבלו פידבקים חיוביים מהמורה. אני מעודד כאן סבלנות והתמדה – נכון שלפעמים אפשר לראות תוצאות תוך שבוע אחד בלבד, לעיתים השינוי יכול להגיע רק לאחר חודש וחצי ואפילו חודשיים. וכמו שאמרתי קודם, אני ממליץ במקביל לעבוד גם על המרחב הרגשי אצלי בקליניקה. באופן הזה תמיד מקבלים תוצאות טובות יותר".

איך ניתן לרכוש את הפורמולה?

"את כל הפרטים על הפורמולה ריכזנו כאן, אפשר להיכנס, לקרוא ולהזמין. יש גם אפשרות להשאיר פרטים ואחת הנציגות של המרכז תיצור קשר ותשמח לענות על שאלות".

ולסיום – מה היית רוצה שכל אמא לילד עם הפרעת קשב וריכוז תדע?

"לפני שניגשים לטיפול תרופתי, אני תמיד ממליץ לתת צ'אנס לטיפול הטבעי, ובמקביל לעשות מיפוי על מנת לאבחן על מה יושבת הפרעת הקשב. לעיתים טיפול טבעי לוקח זמן וצריך להיות סבלניים,
התמדה שללא ספק משתלמת כי בסוף מוצאים את האוצר שטמון בילד".


יש לך 3 דקות? יש פה כמה נושאים ששווים קריאה

עם הנוף הכי יפה בישראל: 117,000 שקל לרבע דונם בכפר תבור

ביישוב הוותיק עם אוכלוסייה צעירה ומבוססת, מוסדות חינוך מצוינים ותחנת רכבת שתוקם בו בקרוב – עדיין ניתן לרכוש רבע דונם במחיר של מכונית יד 2. "מדובר בקרקע פרטית בטאבו ליד בתי הכפר ובסמוך לבית השוקולד ופארק המעיין, כך שהשווי צפוי להגיע למיליון שקל לאחר ההפשרה".

שכ"ד של 5,000 ש"ח בר"ג יכול להפוך ל21,000 ש"ח בדטרויט

משקיעים שיש להם את האומץ למכור את הדירה שלהם בישראל ולרכוש בתים בארה"ב מגלים כי הם יכולים לחיות ברמת חיים של הייטקיסטים.

בעלי עסק ויש לכם יותר מ-500 אלף שקל להשקעה? זה הזמן להכיר את סיגמא

עסקים רבים צוברים בחשבון החברה יתרה המצטברת לעתים למאות אלפי שקלים. כספים אלו לא מנותבים להשקעה, תוך חשש שכאשר העסק יזדקק לכסף הוא לא יהיה זמין. בבית ההשקעות הוותיק סיגמא, מסבירים כיצד ניתן לנהל את יתרות המזומנים של החברה באופן ה"תפור" למידות העסק.

נדל"ן גרסת 2024: המודל שמאפשר לכל אחד להיות הבעלים של נכס דיגיטלי מניב

יש מי שמבטיחים לכם להרוויח אלפי דולרים בחודש בלי לעבוד, ויש מי שיבנו עבורכם חנות פעילה באינטרנט עם מוצרים חמים ופידבקים טובים – ויסייעו לכם לייצר ממנה רווחים משמעותיים שיכולים לסייע לכל משפחה במדינת ישראל. "אנחנו לא מוכרים חלומות – אלא מודל עסקי שעובד"